de eerste verslagen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Ilse, Bert en Jana Boumans - WaarBenJij.nu de eerste verslagen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Ilse, Bert en Jana Boumans - WaarBenJij.nu

de eerste verslagen

Blijf op de hoogte en volg Ilse, Bert en Jana

04 Augustus 2014 | Costa Rica, San José

30.07 ( dag 1)
Om 04.15 uur ging in huize Boumans de wekker af. Na de laatste check, vertrokken we om 05.00 uur met de auto naar Düsseldorf. Na een paar problemen : 1. afslag gemist naar parkeerplaats, hierdoor (15 minuten langer gereden) 2. bij het inchecken konden de vrouw aan de balie niet zien, of Bert en Jana een Esta (visum) hadden, vlogen we om 09.30 uur naar Miami.
De vlucht verliep prima. Om 13.00 uur, plaatselijke tijd (lees 7 uur vroeger), kwamen we in het warme, maar regenachtige Miami aan. De douane nam veel tijd in beslag. Jana’s vingerafdrukken pakten niet bij het automatisch douanesysteem, waardoor we alsnog in een hele lang rij moesten staan om Amerika in te reizen. Onze hartslag ging steeds sneller, want wij hadden maar in totaal 2 uur om alles te regelen, douane in- en uitchecken, koffers van de lopende band halen en weer inchecken. Jana werd eruit gepikt om uitgebreid gebreid gecontroleerd te worden. Dit leidde tot grote hilariteit bij een aantal jonge bewakers. Tot overmaat van ramp moesten we door verandering van Gate naar de hele andere kant van het vliegveld rennen. GELUKKIG ….. WE HEBBEN HET GEHAALD…… Net op tijd. Aangekomen in Costa Rica, werden we door een man opgewacht , die ons naar het hotel bracht. We zijn meteen door San Jose gelopen om een leuk restaurantje te zoeken, want het eten in het vliegtuig vinden we (Jana en Ilse) niet lekker. We hebben met ons 3-en een XXL pizza gedeeld, waarbij je 2 liter cola kreeg. Het was net of we in Amerika waren, dit is daar heel normaal. We vonden het niet zo lekker, waardoor de helft bleef liggen. We waren zo moe van deze lange reis, dat we al om 20.00 uur in bed lagen.

31.07. (dag 2)
Na een heerlijk ontbijt, begonnen we aan een rustige dag. We hebben een wandeltour door de stad gemaakt, maar het stond er niet zo goed beschreven, waardoor wij een paar keer de weg kwijt waren. Hierna en tussen de wandeling hebben we nog een beetje geshopt. Een straatartiest maakte prachtige kunstwerkjes. Met een beetje verf op een spiegel, sloeg hij als het ware met een latex handschoen op de spiegel, waar hij een prachtig kunstwerk creëerde (zie foto). We waren al snel moe, waardoor we geen zin meer hadden om nog een restaurantje te zoeken. Zo hebben we in onze hotel, risotto gegeten. We waren zo moe, dat we weer om 20.30 uur in bed lagen, nog steeds jetlag…..

Vrijdag 1 augustus
Om 5.15 uur werden we door de wake up call van het hotel wakker gemaakt. We waren natuurlijk al veel eerder wakker (jetlag). Om 06.15 uur werden we afgehaald (we waren de eerste keer net op tijd) en nu werden we pas een half uurtje later opgepikt. Met een bus en boot gingen we naar Tortuguero, dit is alleen bereikbaar per vliegtuig of per boot. Wij zaten in een bus met 3 Israëliërs en 5 Nederlanders (met ons inbegrepen) en de rest waren alleen maar Spanjaarden. Onderweg kregen we het ontbijt aangeboden in een hotel, dit bestond uit : Cereals met melk en/of rijst met kruiden en bonen, kip, banaan en verschillende soorten meloen en ananas , het smaakte goed. De reis ging verder langs vele bananenplantages, regenwouden en ”cloudforest”. Op de parkeerplaats aangekomen kregen we een tropische regenbui over ons heen, de koffers stonden buiten, wij waren kletsnat, de koffers moesten nog op een boot en wij op een andere boot, bang , dat wij op de verkeerde boot zaten en onze koffers niet goed aankwamen en natuurlijk, of onze kleren niet kletsnat waren. Dit was niet de eerste keer, dat dit ons gebeurde, een keer op onze reis in Tanzania. Gelukkig alles viel mee, goede boot, goede accommodatie en een paar kleren waren maar nat. Aangekomen in Pachira Lodge werden we verwelkomd met een cocktail en een lekkere lunch. En de lodges (huisjes) waren mooi, alleen de regen bleef maar doorgaan. Om 14.30 uur gingen we per boot de natuur in (ipv gamedrive, boatdrive). Bij ons huisje zagen we het eerste dier aan deur, nl. een supergrote spin. We waren net onderweg, daar zagen we een kaaiman, spiderapen, een luiaard, verschillende vogels en verschillende soorten leguanen. Onderweg op de boot kregen we weer een regenbui over ons heen .Gelukkig hadden ze op de boot regencapes. Wat een prachtige natuur was dit met supergrote varens, bamboe, palmen en andere soorten bomen.
Na 2 uur gingen we terug en op weg naar ons huisje zagen we een dier, we weten niet hoe het heet, maar het liep als een oud mannetje of vrouwtje. Heel leuk was dat en nog mooie vogels. Eenmaal in het huisje begon het weer te regenen, het leek wel Nederland. ‘s Avonds hadden we nog een buffet .Nog even in de lobby internetten, werden we gevraagd of ons huisjes nr. 53 was. Ja, dit was zo, bleek, dat wij moesten verhuizen, i.v.m. de hevige regenval zou het, als het zo doorging, een boom op ons huisje vallen. Hurry, Hurry, zeiden ze tegen ons, dus de hele was die we overal hadden opgehangen om te drogen, moesten we weer inpakken. Het nieuwe huisje lag een stuk verderop, maar het was wel een stuk groter .
02.08.2014 ( dag 4)
Na een nacht met heel veel regen en een onweer van jewelste, zijn we om 06.00 uur opgestaan. Vanaf ons balkon zagen we een aantal apen van tak naar tak springen. Na ons ontbijt, hadden we een wandeltour van 1 uur door het subtropisch oerwoud, wat heel leerzaam, maar vooral, heel veel lol met zich meebracht, doordat we door modderpoelen en plassen water liepen. We hadden allen regenlaarzen aan maar nog hadden we kletsnatte voeten omdat het water soms tot onze knieën kwam.
Na de lunch gingen we met de boot naar het dorpje Tortuguero, 1 uur gewandeld op het strand en daar door het dorpje gelopen met allemaal souvenirwinkeltjes. Na 2,5 uur gingen we weer terug en hebben nog door het park gewandeld om nog mooie foto’s van planten en dieren te maken. Terug in het huisje bleek onze toilet verstopt te zijn, dit hebben wij weer. Het water liep over de pot en ik heb weer kunnen poetsen, anders kom ik (Ilse) uit de running. Gelukkig kwam al snel hulp.
04.08.2014 (dag 5)
Vandaag alleen maar gereisd. Eerst 2 uur met de boot, dan 2 uur met de bus, hier geluncht, waar onze huurauto klaar stond en toen weer 2 uur met de auto naar onze nieuwe bestemming: HOTEL Care blue in Puerto Viejo, aan de Caribische kust, net boven Panama.

• 04 Augustus 2014 - 18:42

Stella Boumans:

Hallo (schoon)ouders,

die stress missen we wel hier hoor. Hier geldt alles polle polle.
    We vinden het super leuk om jullie verhalen te lezen, wat een avorturen.
    Gelukkig heb je nog kunnen poetsen mama, maakte me al zorgen! haha

Hopelijk horen we snel meer!

kus, Gi en Stell

• 04 Augustus 2014 - 20:07

Maud:

Hallo familie Boumans ,wat een gedoe hebben jullie gehad op de heen reis gelukkig is alles goed gekomen. jullie hebben al genoeg leuke avonturen gehad Geweldig om te lezen !!ook erg lach wekkend haha.hoop snel meer van jullie te lezen groetjes uit Gulpen

• 04 Augustus 2014 - 20:29

Lida Boumans :

hoi bert ilse jana wat een avonturen hebben jullie al meegemaakt in die paar dagen .het is leuk om jullie te volgen.als ik die dikke spin was tegengekomen had ik meteen het vliegtuig naar huis genomen dat kan ik jullie verzekeren nog een prettige voortzetting van jullie vakantie en we kijken al uit naar jullie volgende verslag grtj paul en lida.

• 06 Augustus 2014 - 18:43

May :

hallo jullie drieen
    geweldig wat jullie al meegemaakt hebben
    we kijken uit nar jullie volgende verslag
    groetjes ron en may

• 11 Augustus 2014 - 16:31

Ed:

He Bert Ilse Jana als ik het zo lees hebben jullie weer een top vakantie op de auto na nog een paar dagen genieten en dan weer naar huis .
    Gr Ed , Ingrid.